Taxatierapport

Doorgaans wordt bij het kopen van een nieuwe woning of een hypotheek oversluiten gevraagd om een taxatierapport. Wat gebeurt er eigenlijk bij het taxeren van de woning?

Het bepalen van de marktwaarde is maatwerk

U wilt de marktwaarde weten van uw woning. Een taxatie geeft hier antwoord op. Geldverstrekkende instellingen eisen dat een gecertificeerde taxateur deze taxatie doet. Het bepalen van de marktwaarde is namelijk maatwerk. Onze makelaars zijn beëdigd, gecertificeerd en ingeschreven bij het kwaliteitsregister Vastgoedcert, het NWWI en de Taxateursunie. Onze taxatierapporten worden daarom geaccepteerd door alle geldverstrekkers.

Wat houdt een taxatie rapport in?

De NVM-taxateur taxeert op een afgesproken tijdstip uw woning. Hiervoor heeft hij het eigendomsbewijs, de kadastrale gegevens en de tekeningen van uw woning nodig. Tijdens een taxatie let de NVM-taxateur op de volgende factoren:

  • de staat van onderhoud
  • de inhoud en de oppervlakte
  • de functionele indeling
  • de constructie en de gebruikte materialen, en de kwaliteit ervan
  • mate van isolatie en energiezuinigheid
  • verplichtingen en rechten, zoals overpad en erfpacht
  • de ligging en de omgeving
  • het bestemmingsplan
  • de marktsituatie

Hoe wordt de taxatie vastgelegd

De taxateur legt na de taxatie al zijn bevindingen in een taxatierapport vast. De taxateurs hanteren daarbij een uniform taxatiemodel, waardoor de kwaliteit is gegarandeerd. Met dit rapport kunt u, afhankelijk van uw doel, bijvoorbeeld een hypotheekaanvraag doen of deze oversluiten.

Wie controleert het rapport?

Afhankelijk van de wens van uw opdrachtgever, kan uw taxatierapport worden gevalideerd door een validatie-instituut. Wanneer een woning onder de NHG-garantie valt, vindt er altijd validatie plaats. De kosten voor deze validatie worden door de taxateur aan u doorberekend.

Taxatierapport nodig?

Wij weten als geen ander wat de actuele marktomstandigheden en waardeontwikkelingen zijn. Neem dus gerust contact op met Hopma Makelaardij.

050 -526 36 28 | info@hopma.nl

 

Eerste klas assistentie

Wij zijn woonachtig in het buitenland. maar de informatie verstrekking, het tijdig opvolgen en de assistentie met de afwikkeling was eerste klas. Bedankt! Verkoper van Helper Brink 61 165  

Bekijk alle ervaringen